Garantivillkor vid reparation hos Phonet AB

§1 Funktionsgaranti

Vi lämnar ut 3-12 månader funktionsgaranti vid skärmbyten (beroende på val av reparationspaket) och 6 månader vid batteribyten. Vid övriga reparationer ingår vanligtvis 12 månader funktionsgaranti såvida annat inte anges av servicetekniker. För alla garantiärenden krävs att du har med kvittot du får vid betalning. Läs vidare för att ta reda på villkoren för garanti och våra allmänna villkor.

§2 Våra reservdelar och arbete

För att vår funktionsgaranti ska gälla behöver du reparera din enhet hos oss med våra reservdelar och det är vår tekniker som behöver utföra arbetet. Vi strävar efter att använda oss av originaldelar från märken som Apple, Samsung, Huawei, Sony och har flera leverantörer som levererar originaldelar men vi använder oss även av högkvalitativa reservdelar som inte är original. Samma garantivillkor gäller. För att få mer information om detta, vänligen fråga i butiken eller via mejl.

§3 Vattenskador och vattentålighet

Vi ger inte ut någon garanti när vi åtgärdar fuktskador. Likaså garanterar vi inte vattentålighet vid reparation. NOTERA: vattentåligheten kommer högst troligt upphöra vid reparation.

§4 Onormal användning, slitage och följdskador

Garantin gäller inte vid onormal användning som vid exempelvis olyckshändelse där mobilen tappas och något slutar fungera på telefonen eller går sönder. Exempel:

Kunden reparerar skärmen hos Phonet AB. Kunden hämtar sin mobil och går hem. Kunden tappar mobilen och skärmen spricker. Garanti gäller ej.

Garanti gäller heller inte vid slitage av reservdelen där reservdelen exempelvis repats och fått små skador. Vi byter inte ut reservdelen för något sådant. 

Garantin gäller om servicetekniker upptäcker att andra delar av telefonen slutat fungera eller fungerar onormalt på grund av vår reservdel som vi har använt vid reparation.

§5 Mjukvara, säkerhetskopiering, garanti

Vi gör alltid vårt yttersta för att inte påverka mobilens innehåll vid reparationsarbeten. Vi gör dock inga backups (säkerhetskopior) på innehållet utan kunden rekommenderas att utföra en sådan själv innan reparationsarbetet. Vi garanterar därmed inte att innehållet förblir orört vid reparationsarbetet.

§6 iCloud, lösenord & tillgång till mobilen

Vi ändrar inget i innehållet på mobilen som exempelvis lösenord eller PIN-koder. Däremot är det väldigt viktigt att kunden har tillgång till den informationen själv så att kunden kan komma åt mobilen efter reparationen. Det är kundens ansvar att ha tillgång till egen Cloud-information, egna lösenord och annat som krävs för att komma in på mobilen. En iPhone kan exempelvis låsa sig efter reparationen och kräva inloggning till iCloud som använts innan reparationen. Då är det kunden som behöver ha den här informationen och vi tar inget ansvar för det.

§7 Böjd eller skadad ram

Om ramen på en mobiltelefon är böjd eller skadad och kunden vill byta skärmen så finns det en risk att skärmen inte fungerar korrekt. Vi rekommenderar därmed ett byte av ramen, eventuellt chassit men kunden tar slutliga beslutet.

§8 Egna reservdelar och egen reparation samt tidigare reparationer

Vi lämnar inte ut garanti om kundens egna reservdelar används.

Om det har utförts reparationer på enheten tidigare så kan det hända att vår servicetekniker upptäcker annat som kan vara dåligt för mobilen. Då är det upp till serviceteknikern att bestämma om garantin och garantiperioden.

§9 Felsökning, serviceavgift och kostnadsförslag

Vi utför felsökningar på enheter och lämnar ett prisförslag vid utlämning av enheten. Om kunden i frågan godkänner prisförslaget och väljer att reparera mobilen blir felsökningen kostnadsfri. Skulle kunden inte godkänna prisförslaget och inte gå vidare med reparationen tas en serviceavgift på 275 kronor ut. Samma serviceavgift tas ut om enheten inte går att laga.

Om kunden väljer att återvinna eller skrota enheten hos Phonet AB, erläggs ingen serviceavgift.

§10 Inlämnad enhet, lageravgift och omhändertagande

När du lämnar in en enhet hos oss reparerar vi den så snart vi kan. När vi är färdiga meddelas du via telefon eller SMS. Från och med dagen då du blev informerad om att din inlämnade enhet är färdig behöver du hämta ut den inom två veckor. Därefter kan vi debitera dig lageravgift á SEK 200 per påbörjad vecka. Skulle du inte hämta ut din enhet i tid har företaget rätt enligt lag att sälja eller bortförskaffa enheten efter tre månader.

§11 Personuppgifter

Vid reparation och kostnadsförslag kräver vi några grundläggande personuppgifter från dig. Dessa uppgifter behöver vi bland annat för att:

  • kunna erbjuda garanti till berättigad person
  • kunna ge kostnadsförslag till berättigad person

Vi sparar informationen antingen i eget datorsystem eller i pappersformat. Vi delar inte informationen med något annat företag för tredjeparts marknadsföring och vi säljer inte heller informationen.. Vid godkännande från kund kan vi använda kundens mejladress för att skicka ut nyhetsbrev och erbjudanden via Mejlchimp. Likaså, vid godkännande från kund, kan vi använda kundens mobilnummer för att skicka ut SMS till kunden med erbjudanden, förfrågan om recension eller marknadsföring.

Kunden har rätt att begära information om vilka uppgifter vi sparar och hur de sparas.

§12 Mecenat

Med Mecenatkort kan du få 10% rabatt på reparationer när du visar upp ditt Mecenatkort och ID-kort. Rabatten kan appliceras enbart till reparationer som utförs till personen som identifieras på Mecenatkortet. Det är kundens ansvar att nämna eller visa upp kortet för att få rabatterade priser.