Därför fungerar inte Bank ID på mobiler med äldre version av Android

Många kunder som äger en mobiltelefon med äldre version av Android har blivit oroliga och fundersamma över varför Bank ID har slutat fungera på deras mobiltelefon. Svaret kan vara ganska enkelt. I de allra flesta fallen handlar det om att din mobiltelefon har en gammal version av Android som inte längre är aktuell för Bank ID.

Följande är några utav systemkraven som behöver uppfyllas för att Bank ID ska fungera på din mobila enhet (Bank ID):

iOS (iPhone…)

  • iOS 10 och senare på iPhone, iPod Touch och iPad.

Android

  • Android version 5* och senare på mobiltelefoner och surfplattor Google Play Services eller Huawei Mobile Services.

Vidare står det på supportsidan för Bank ID att appen inte är kompatibel med följande:

  • Google-abonnemanget “Project Fi”
  • Google Chromebook
  • Lenovo Yoga Tablet 2 med Inte-processor. Enheten måste ha ARM-processor.
  • Marshall London
  • Samsung Galaxy J7+
  • Samsung Galaxy J7 Max
  • Samsung Galaxy C8 (Kinesisk version av J7+)

* Vidare har det förklarats på supportsidan för Bank ID att appen kanske inte fungerar på mobilen trots att mobilen uppfyller de vanliga grundkraven. Detta kan orsakas på grund av följande:

  • Telefonen/surfplattan har inte Android med Google Play Services eller Huawei Mobile Services.
  • Den enskilda telefonen/surfplattan är behäftad med systemfel som eventuellt går att åtgärda med fabriksåterställning.
  • Det går inte att läsa Bank ID QR-koder på grund av att enhetens kamera underpresterar hård- och/eller mjukvarumässigt.
  • Enhetens hårdvara och /eller firmware avviker från standardspecifikationen så att avancerade säkerhetsfunktioner som BankID utnyttjar inte fungerar.

Varför finns inte Bank ID för äldre Android-versioner?

Detta har framförallt med säkerhet att göra. Bank ID är en mycket känslig app som används idag för många känsliga ärenden som exempelvis bankärenden, hantering av avtal och liknande. Utvecklare av exempelvis Android samt tillverkare som exempelvis Samsung eller Sony, väljer vid ett tillfälle att sluta uppdatera operativsystemet eller mobiltelefonen med förklaring att hårdvaran eller systemet har blivit för gammalt. BankID har därmed valt att svara som följande på frågan om varför appen inte fungerar på äldre versioner:

“Vår ambition är att i så hög grad som möjligt finnas på de plattformar som våra användare har, men tyvärr måste vi ibland sluta stödja gammal hårdvara och/eller gamla operativ när de inte längre underhålls av leverantören med säkerhetsuppdateringar. Vi beklagar om du har drabbats av detta, men hoppas att du har förståelse för att säkerheten är av yttersta vikt för BankID.” (Källa)

Så kan vi hjälpa dig

I första hand bör du kolla upp vilken version av operativsystemet du har på mobilen. Detta kan du enkelt göra genom att gå in på Inställningar, scrolla längre ner tills du hittar alternativ som System/Om enheten eller liknande. Där kan du sedan hitta information om din enhet inklusive versionsuppgifter för operativsystemet. Skulle det vara så att versionen uppfyller villkoren men appen inte fungerar, då kan vi hjälpa dig och undersöka enheten för att se vad orsaken kan vara.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *